19.04.2013 12:19

Poprvé v historii zazní v Praze Myslivečkova opera Olimpiade

Poprvé v historii zazní 2. května 2013 v Praze jedno z nejuznávanějších děl slavného českého skladatele Josefa Myslivečka Olimpiade. V několikanásobné koprodukci s Théâtre de Caen, Opéra de Dijon a Grand Théâtre de Luxembourg uvede Opera Národního divadla na jeviště Stavovského divadla inscenaci v režii Ursel Herrmannové a v hudebním nastudování Václava Lukse a jeho orchestru Collegium 1704.

I když scéna Stavovského divadla je pro diváky spjata především s dílem Wolfganga Amadea Mozarta, v současné sezoně není uzavřena ani uvádění děl jeho předchůdců a inspirátorů, jejichž životy jsou také úzce spojené s Prahou. Po premiéře Gluckova Orfea a Eurydiky přichází na jeho jeviště opera, kterou Josef Mysliveček složil v roce 1778 a na kterou novodobý operní repertoár téměř zapomněl. Impulsem pro její uvedení byl návrh režisérky Ursel Herrmannové, která v Národním divadle spolu se svým manželem Karlem-Ernstem Herrmannem režírovala velmi úspěšné inscenace Mozartových oper La clemenza di Tito a La finta giardiniera.

O Josefu Myslivečkovi jsme se dověděli z Mozartových dopisů a uvědomili si, že když měl Mozart tak dobré mínění o jiném skladateli, něco na tom musí být. Podívali jsme se na celou řadu Myslivečkových oper a nakonec na základě doporučení Václava Lukse vybrali Olimpiadu, založenou na poetickém a dramaticky nabitém libretu slavného Pietra Metastasia. A jak jsem na inscenaci pracovala, stále více jsem oceňovala toto dílo, v němž je hudba velmi úzce spjatá s dramatem a výrazem slov. Jak v emotivních a vybroušených áriích, tak v obratně psaných recitativech“, uvádí k výběru díla režisérka inscenace Ursel Herrmannová.

Kromě výrazné postavy na pozici režiséra je neodmyslitelným specifikem nově chystané inscenace i její hudební nastudování, o které se ve spolupráci se svým orchestrem postará dirigent Václav Luks. Pro Collegium 1704 je Olimpiade prvním kompletním nastudováním Myslivečkovy opery pro scénické provedení.

Při nastudování Myslivečkova díla je nejdůležitější zvuková představa, která by podle mého názoru měla vycházet z italského smyslu pro zpěvnost. Myslivečkova melodická invence je totiž vskutku jedinečná. Pokud bych měl jeho hudbu charakterizovat třemi slovy, těžko bych hledal vhodnější výrazy, než jaké Mozart použil pro charakteristiku jeho osobnosti – oheň, duch a život. Určitě bych doplnil však ještě zpěvnost a virtuozitu“, skládá poklonu autorovi díla dirigent Václav Luks.

Spojení hudebního nastudování Václava Lukse s režijním pojetím Ursel Herrmannové je kromě představení operního díla v hávu historicky poučené interpretace příslibem dalšího ze vzrušujících spojení „staré opery“ s promyšlenou současnou divadelní poetikou. Na přání inscenačního týmu pro tento speciální projekt v sólistickém obsazení vznikla také speciální sestava složená převážné z hostujících umělců. Mezi ty nejznámější, s nimiž měl pražský divák již možnost se seznámit, patří Simona Houda Šaturová, Johannes Chum nebo Helena Kaupová. Celé obsazení, včetně zúčastněných domácích sólistů Opery Národního divadla Kateřiny Kněžíkové a Jaroslava Březiny, se představí i na scénách koprodukčních divadel, kam premiérová inscenace s kompletní scénou navrženou Hartmutem Schörghoferem následně zamíří. V úterý 14. května se poprvé představí
v Caen, 22. května má svoji premiéru v Dijonu a 4. června poprvé spatří Olimpiade diváci
v Luxembourgu.

Velmi si vážíme skutečnosti, že se i díky organizačně náročné koprodukci podařilo tento speciální projekt realizovat. Nová inscenace Olimpiade se sice představí v Praze v pouhých třech večerech a zatím tedy neexistuje možnost, že by se stala stabilním repertoárovým dílem Opery Národního divadla, ale i toto je jedna z cest, jak našim domácím divákům zprostředkovat umělecký zážitek, který by pro nás byl jinak finančně nedosažitelný“, komentuje uvedení nové premiéry Dagmar Dominová, dočasně pověřená vedením Opery Národního divadla.

 

Josef Mysliveček
Olimpiade
Premiéra 2. května 2013 ve Stavovském divadle
Dále uvádíme 5. a 6. května 2013

Hudební nastudování: Václav Luks
Dirigent: Václav Luks
Režie: Ursel Herrmann
Scéna: Hartmut Schörghofer
Kostýmy: Margit Koppendorfer
Dramaturgie: Ondřej Hučín
Orchestr Collegium 1704

Obsazení:
Clistene: Johannes Chum
Aristea: Simona Houda-Šaturová / Kateřina Kněžíková
Argene: Sophie Harmsen
Licida: Tehila Nini Goldstein
Megacle: Raffaella Milanesi
Aminta: Krystian Adam / Jaroslav Březina
Alcandro: Helena Kaupová
Sbor: Alena Hellerová, Jan Mikušek, Václav Čížek, Tomáš Král¨


Autor článku: Petr Kozlíček

Poprvé v historii zazní v Praze Myslivečkova opera Olimpiade