04.04.2018 10:53

Nevěsta messinská – velká tragická opera Zdeňka Fibicha opět v Plzni

Nevěsta messinská, velká tragická opera Zdeňka Fibicha a ojedinělé dílo české operní literatury, se po více než čtyřiceti letech vrací na repertoár plzeňského Divadla J. K. Tyla. Inscenace v režii Martina Otavy a hudebním nastudování Jiřího Štrunce bude mít na jevišti Velkého divadla premiéru 7. dubna.

Nevěsta messinská zazněla v Plzni dosud jen jednou v roce 1976, z dalších Fibichových oper zde byla uvedena Bouře, celkem čtyřikrát mohli diváci zhlédnout Šárku. „Volbou Nevěsty messinské jsme chtěli splatit letitý dluh, který má dramaturgie českých operních domů k dílu Zdeňka Fibicha, jenž patří k našim nejvýznamnějším skladatelům 19. století,“ uvedl ředitel DJKT a režisér Martin Otava, který přizval svůj osvědčený inscenační tým – kostýmní výtvarnici Danu Haklovou a scénografa Jána Zavarského. „Scéna i kostýmy pracují se stylizací neogotického minimalismu, rytmizují prostor ve všech osách neotřelým způsobem a přenášejí nás do samotného jádra estetiky středověku. Scénu doplňuje expresivní a efektní svícení, které pracuje s moderními světelnými zdroji a obousměrnou projekcí,“ uvedl umělecký šéf opery DJKT Tomáš Pilař.

Děj opery je situován do sicilské Messiny 12. století. Hrdinové jsou po vzoru antických tragédií vydáni do nemilosrdné moci osudu: zkázou dvou znepřátelených bratrů, Dona Manuela a Dona Césara se má stát jejich sestra Beatrice. Roli jejich matky Donny Isabelly ztvární Jana Foff Tetourová, která vloni oslavila dvacetileté působení v DJKT: „Po tomto partu jsem toužila, chtěla jsem si vyzkoušet novou polohu v operním herectví, tedy matku tří dětí. Je to krásná role, kterou Fibich komponoval pro svou tehdejší manželku Betty, ale zároveň se jedná o velkou výzvu, protože přes vnější patos bych chtěla divákovi zprostředkovat i vnitřní pocity kněžny. Deklamativní styl opery je poměrně náročný na zpívání a nutí mě k vysoké soustředěnosti. Musím také věnovat daleko vyšší pozornost obsahu slov.“ Roli Donny Isabelly nastuduje v alternaci i sólistka opery Národního divadla Kateřina Jalovcová, barytonový part Dona Manuela nastuduje Jiří Kubík v alternaci s Filipem Bandžakem. „Tato role vyžaduje energického pěvce s vypjatým a vysoce dramatickým barytonovým hlasovým oborem a Filip Bandžak oba nároky splňuje. Kromě toho mě těší, že na našich prknech můžeme přivítat umělce, který sklízí úspěchy za hranicemi. Je pravidelným hostem moskevského Bolšoj Těatru a Mariinského divadla v Petrohradě a shodou okolností ruským stylem zaměřená pěvecká škola, kterou tento pěvec ovládá, je pro tuto roli velmi obohacující,“ podotkl Tomáš Pilař. Druhého z nesvářených synů, Dona Cesara, ztvární Tomáš Černý, Richard Samek nebo Paolo Lardizzone, pro kterého se jedná o první setkání s českou operou. Role Beatrice je svěřena Petře Alvarez Šimkové, Marii Kobielské a Ivaně Veberové.

Zdeněk Fibich si kladl za cíl stvořit velkou tragickou operu a společně s autorem libreta, estetikem Otakarem Hostinským, zvolili jako námět drama Friedricha Schillera Nevěsta messinská z roku 1803, které již bylo vystavěno dle vzoru antického dramatu. Dílo zadal do konkurzu k příležitosti druhého otevření Národního divadla, opera byla sice poctěna cenou, ale po premiéře v roce 1884 se setkala s nepochopením. „Teprve později se ukázalo, že se jedná o přelomové dílo české opery,“ uzavírá Martin Otava.

www.djkt.eu

Autor článku: Michaela Svobodová

Nevěsta messinská – velká tragická opera Zdeňka Fibicha opět v Plzni

Inscenace

30.09.2024

Nová inscenace brněnského Divadla Feste se věnuje problematice duševního zdraví dětí a mladých lidí

Nová inscenace brněnského Divadla Feste se věnuje problematice duševního zdraví dětí a mladých lidí. Všímá si také tíhy rozhodnutí a voleb, které musejí v životě dělat, a to včetně rozhodnutí, zda má vůbec cenu vstát ráno z postele. Inscenace dostala název Sametový holub a vznikala v dialogu s mladými návštěvníky brněnského skateparku Mendlák.

30.09.2024

Král Lear v Klicperově divadle: Rozpad světa i duše v režii Michala Háby

První premiérou Klicperova divadla v sezoně 2024/2025 bude inscenace jedné z nejslavnějších her Williama Shakespeara KRÁL LEAR v překladu Jiřího Joska. Režie se ujal jeden z nejoriginálnějších českých režisérů a budoucí umělecký šéf ústeckého Činoherního studia Michal Hába, který tak v hradeckém divadle navazuje na své dřívější inscenace Lakomec nebo Maryša.

27.09.2024

Činohra Národního divadla Brno zahajuje novou sezónu inscenací Like Lovers Do (Paměti Medúzy)

Činohra Národního divadla Brno zahajuje novou sezónu inscenací Like Lovers Do (Paměti Medúzy), jejíž česká premiéra se uskuteční 4. října 2024 v divadle Reduta. Autorkou hry je izraelská dramatička a režisérka Sivan Ben Yishai, která se ve svých dílech odvážně dotýká témat intimity, násilí a patriarchálních struktur společnosti. Režie se chopila Aminata Keita, která vložila do inscenace výrazné pohybové, taneční a hudební prvky.