22.08.2017 14:41

Josef Kodíček – Kritické stati

Výbor divadelních referátů a kritických statí Josefa Kodíčka (1892–1954) z let 1910–1937 představuje význačnou osobnost tzv. čapkovské generace. Vedle divadelněkritické a publicistické činnosti byl J. Kodíček ve dvacátých letech 20. století činný také jako dramaturg a režisér Městského divadla na Královských Vinohradech, překládal divadelní hry. Jako kritik po více než čtvrtstoletí spoluurčoval směřování českého divadla. Ve svém náhledu na divadlo a umění vůbec vycházel z odkazu klasické evropské kultury, byl důrazným antipodem meziválečné levicové avantgardy, odmítal „hračkářský“ poetismus, „samoúčelné schválnosti“ surrealismu a svévolnou experimentaci s uměleckou formou. Ač ve své době patřil k nejvýraznějším i k nejobávanějším kritikům, jeho dílo je současným divadelníkům, o širší kulturní veřejnosti nemluvě, prakticky neznámé. Skutečnost, že byl de facto vytěsněn z české kultury a z povědomí o ní, byla do značné míry způsobena jeho dvojí emigrací. Poprvé opustil vlast roku 1938, kdy mu pro židovský původ hrozila perzekuce; díky včasné emigraci se nestal obětí holocaustu. 1945 se vrátil do osvobozeného Československa, ale po třech letech, v roce 1948, je opustil podruhé a definitivně. Jako názorový odpůrce politické a kulturní levice, komunistického (a jakéhokoli totalitárního) režimu i myšlení se od přelomu 40. a 50. let stal „nepřítelem lidově demokratického zřízení“. Kodíčkovu antirežimní pozici stvrzovalo i jeho angažmá v britské BBC a posléze v RFE v Mnichově. Předkládaná publikace usiluje vrátit jej na místo, jež mu náleží.

Edice zahrnuje texty z období před 1. světovou válkou, jejím těžištěm jsou však texty z meziválečného období, kdy Kodíček pravidelně sledoval tvorbu pražského Národního divadla, Městského divadla na Královských Vinohradech, režijní počiny K. H. Hilara, K. Dostala, J. Kvapila ad., ale i např. tvorbu komika Vlasty Buriana.

Předkládaný výbor Kodíčkových textů je rozsáhlý a dává možnost nahlédnout českou divadelní kulturu první poloviny 20. století v nové perspektivě. Svazek přináší – jako všechny předešlé svazky řady Eseje, kritiky, analýzy – bibliografii Kodíčkova díla. Samozřejmou součástí knihy je odborný aparát, zahrnující vedle ediční poznámky a vysvětlivek dva jmenné rejstříky (k textům a k bibliografii). Do knihy je vloženo CD s autentickými nahrávkami Kodíčkových rozhlasových relací, které se editorům podařilo nalézt.

Knihu editorsky zpracovali Michal Kosák a Daniel Řehák (pracovníci Ústavu pro českou literaturu AV ČR) a Jan Pospíšil (FF UK), redaktorkou svazku je Eva Šormová (Kabinet pro studium českého divadla IDU).

Publikace vychází jako 8. svazek řady Eseje, kritiky, analýzy (edice České divadlo, ISBN 978-80-7008-378-9) a jako 712. publikace IDU.

Knihu je možné zakoupit na s-shopu Prospero.

Josef Kodíček – Kritické stati

Zprávy

22.11.2024

Porotci Cen Divadelních novin ocenili herecké výkony Iris Kristekové a Marka Kristiána Hochmana

Ceny Divadelních novin za počiny vzniklé v sezoně 2023/2024 získali za herecký výkon bez ohledu na žánr Iris Kristeková a Mark Kristián Hochman. Kristeková si cenu odnesla za roli Iris v autobiografické inscenaci divadla Tantehorse o herečce, která navzdory transgeneračním traumatům a extrémní sociální situaci dokázala jít za svým snem. Hochman zaujal porotce rolí Vojceka v inscenaci, kterou podle kultovního dramatu Georga Büchnera VOJCEK_jednorozměrný člověk nastudoval soubor Lachende Bestien.

22.11.2024

Nadace Život umělce zveřejnila jména prvních laureátů letošních ocenění Master Prix

Nadace Život umělce zveřejnila jména prvních laureátů letošních ocenění Master Prix. Cenu za celoživotní přínos kultuře letos obdrží vedle řady dalších osobností režisér Zdeněk Troška, zpěvačka Lenka Filipová a herec Viktor Preiss. Slavnostní večer, během něhož bude oceněno 37 jedinečných umělců, proběhne 14. prosince v pražském Kině Lucerna.

21.11.2024

Veronika Kos Loulová končí ve funkci umělecké šéfky souboru opery a operety Moravského divadla Olomouc na konci sezóny 2024/2025

Po téměř třech letech ve vedení souboru opery a operety Moravského divadla Olomouc se Veronika Kos Loulová po vzájemné dohodě s vedením divadla rozhodla ukončit své působení na pozici umělecké šéfky.